Starckenrodegroep

Stam
VSW

Sc​​outs

Als jonge puber, met een eigen mening, wil je natuurlijk alles zelf doen. Bij de scouts leer je om voor jezelf op te komen maar ook om voor anderen te zorgen. Durf jij die uitdaging aan?

Zaterdag van 14:00 tot 16:30
Leeftijd Leeftijd 11 tot 15 jaar

Spannende spellen en scoutingtechnieken

Als scout leer je niet alleen alles over scoutingtechnieken zoals oriëntering m.b.v. kaart en kompas, primitief koken op zelfgemaakt houtvuur en het bouwen van indrukwekkende pionier objecten. Ook leren scouts tijdens spannende en actieve spellen, met als voorbeeld levend stratego of de weerwolven van Wakkerdam, dat ze soms moeten overleggen om samen een beslissing te maken en dat je daar een compromis in moet sluiten.

Bij de scouts wordt de groep opgedeeld in sub-groepen genaamd patrouilles, welke geleid worden door de patrouille leider samen met de assistent patrouille leider. Ben je nieuw dan leer je van de oudere en de meer ervaren leden van je patrouille.   Bij de scouts ligt de focus op het bewust ontwikkelen van hun scoutingkennis en -vaardigheden. Naast samenwerking en elkaar helpen als er problemen zijn, is het ook belangrijk dat scouts (een deel van) een opkomst leren organiseren. Deze groep scouts wordt op deze manier relatief zelfstandig en de scouts worden voorbereid op de volgende speltak, de explorers, waarin ze zelf activiteiten gaan organiseren. Zo blijven scouts zich steeds verder ontwikkelen, dit heet bij Scouting de ‘doorlopende leerlijn’.

Samen op kamp

Ongeveer drie keer in het jaar ga je bij de scouts op kamp. Het scoutingjaar begint in het najaar traditioneel met een installatie en leer elkaar kennen tijdens een najaarskamp. In de winter is er een regionale winterhike en in het voorjaar ga je ook een weekeind ergens naar toe of doe je mee aan een RSW (Regionaal Scouting Wedstrijd). Tijdens het zomerkamp ga je een hele week weg en wordt er veelal in zelf opgezette tenten geslapen en mag je vaak ook je eigen eten klaar maken.

Aankomend

Sint Joris

13 april 2024

Regionale Scouting Wedstrijd

19 april 2024 – 21 april 2024

Dodenherdenking

04 mei 2024

Welpenkamp

09 mei 2024 – 11 mei 2024

Kom kijken

Ben je tussen de 11 tot 15 jaar? Kom een keer kijken bij de groep ‘Scouts’. Je kan 4 weken gratis meekijken. Meld je aan via het onderstaande formulier of mail naar info@scoutingwinterswijk.nl.

Naam(Vereist)